Foodlab Hoeksche Waard krijgt verder vorm

In juli 2021 hebben onder meer gemeente Hoeksche Waard, LTO en diverse agrarische ondernemers het startsein gegeven voor Foodlab Hoeksche Waard. Het initiatief krijgt een fysieke plek in de nieuwbouw van Hoeksche Hoeve in ‘s-Gravendeel. Onder meer vanuit de Regio Deal is hiervoor een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. De ambitie van Foodlab Hoeksche Waard sluit goed aan op de doelen van de programmalijn Agrifood, namelijk bodem, korte keten en netwerk foodlabs.  

Foodroute
Foodlab Hoeksche Waard is een verzamelnaam van initiatieven die bijdragen aan een betere toekomst voor de boeren. Innovatieve bodemprojecten, onderzoek en kennisontwikkeling en het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen voor de boeren staan in de aanpak centraal. In samenwerking met ondernemers wordt onder meer gewerkt aan een foodroute om initiatieven met bijvoorbeeld activiteiten voor kinderen, boerderijwinkels en agrotoerisme te bundelen. De Foodlablocatie van de Hoeksche Hoeve vormt voor deze foodroute één van de begin- en eindpunten.

Wethouder Boogaard (Hoeksche Waard): “Mensen kunnen bij wijze van spreken hun eigen foodroute afleggen en zo bij verschillende boerderijwinkels en stalletjes de versproducten inkopen. Met alle Foodlab-initiatieven proberen we de afstand tussen de consument en de lokale voedselproducent in de Hoeksche Waard te verkleinen. Dit zorgt voor minder vervoersbewegingen en niet onbelangrijk: hogere inkomsten voor onze lokale ondernemers.”

Als ondernemers onderdeel willen zijn van deze foodroute kunnen zij zich bij de gemeente melden. Steeds meer agrarische ondernemers sluiten zich aan bij dit initiatief, waarmee samen bij wordt gedragen aan een betere toekomst voor boeren. De deelnemende boerenbedrijven zijn te herkennen door het selfiebord dat bij de entree op het erf wordt geplaatst. Het is een leuke uitdaging om op alle locaties een selfie te schieten.

Belevingskaart
Ook hebben de Foodlab-locaties een plek gekregen op de digitale Belevingskaart Hoeksche Waard. Deze kaart is door de gebiedsmarketingorganisatie ontwikkeld, met als doel dat bewoners en bezoekers de nog onontdekte locaties waar lokale producten verkocht worden – zoals boerderijwinkels – leren kennen en gaan bezoeken. Op die manier wordt de keten tussen boer en burger verkort en ontstaan er nieuwe verdienmodellen voor de ondernemers.

Het laatste nieuws

Nieuws uit programmalijn duurzaamheid

Binnen de programmalijn Duurzaamheid spelen mooie projecten. Bij de Beroepscampus in Sommelsdijk op Goeree-Overflakkee bijvoorbeeld, krijgen leerlingen lesprogramma’s over circulariteit. Een ander mooi initiatief is...

Gratis drinkwater tappen in de Zuid-Hollandse Delta kan op steeds meer plekken

Tijdens het wandelen of fietsen een bidon vullen met lekker, schoon drinkwater. Op steeds meer plekken in de Zuid-Hollandse Delta kan dat al. Het plan...

Derde Onderwijstafel te gast bij STC MBO College Brielle

De afgelopen weken zijn op het gebied van Onderwijs & Arbeidsmarkt weer een aantal mooie business cases goedgekeurd en leuke initiatieven geopperd. De behoefte aan...

Ondernemers te gast bij Beroepencampus Goeree-Overflakkee

Op woensdag 23 november 2022 vond van 16.30 tot 18.00 uur de Ondernemerstafel Goeree-Overflakkee 2022 plaats in de Beroepscampus aan de Langeweg 111 in Middelharnis....

Business cases in de programmalijn Onderwijs & Arbeidsmarkt

In de afgelopen nieuwsbrieven heeft u al een en ander kunnen lezen over een paar business cases die binnen de programmalijn Onderwijs & Arbeidsmarkt (O&A)...

Practoraat Bodem en Water in de regio!

Sinds 1 september is Patrick Asmawidjaja aangesteld als practor Water en Bodem bij Yuverta in Dordrecht. Zoals een hbo een lector heeft, is er op...