Foodlab Hoeksche Waard krijgt verder vorm

In juli 2021 hebben onder meer gemeente Hoeksche Waard, LTO en diverse agrarische ondernemers het startsein gegeven voor Foodlab Hoeksche Waard. Het initiatief krijgt een fysieke plek in de nieuwbouw van Hoeksche Hoeve in ‘s-Gravendeel. Onder meer vanuit de Regio Deal is hiervoor een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. De ambitie van Foodlab Hoeksche Waard sluit goed aan op de doelen van de programmalijn Agrifood, namelijk bodem, korte keten en netwerk foodlabs.  

Foodroute
Foodlab Hoeksche Waard is een verzamelnaam van initiatieven die bijdragen aan een betere toekomst voor de boeren. Innovatieve bodemprojecten, onderzoek en kennisontwikkeling en het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen voor de boeren staan in de aanpak centraal. In samenwerking met ondernemers wordt onder meer gewerkt aan een foodroute om initiatieven met bijvoorbeeld activiteiten voor kinderen, boerderijwinkels en agrotoerisme te bundelen. De Foodlablocatie van de Hoeksche Hoeve vormt voor deze foodroute één van de begin- en eindpunten.

Wethouder Boogaard (Hoeksche Waard): “Mensen kunnen bij wijze van spreken hun eigen foodroute afleggen en zo bij verschillende boerderijwinkels en stalletjes de versproducten inkopen. Met alle Foodlab-initiatieven proberen we de afstand tussen de consument en de lokale voedselproducent in de Hoeksche Waard te verkleinen. Dit zorgt voor minder vervoersbewegingen en niet onbelangrijk: hogere inkomsten voor onze lokale ondernemers.”

Als ondernemers onderdeel willen zijn van deze foodroute kunnen zij zich bij de gemeente melden. Steeds meer agrarische ondernemers sluiten zich aan bij dit initiatief, waarmee samen bij wordt gedragen aan een betere toekomst voor boeren. De deelnemende boerenbedrijven zijn te herkennen door het selfiebord dat bij de entree op het erf wordt geplaatst. Het is een leuke uitdaging om op alle locaties een selfie te schieten.

Belevingskaart
Ook hebben de Foodlab-locaties een plek gekregen op de digitale Belevingskaart Hoeksche Waard. Deze kaart is door de gebiedsmarketingorganisatie ontwikkeld, met als doel dat bewoners en bezoekers de nog onontdekte locaties waar lokale producten verkocht worden – zoals boerderijwinkels – leren kennen en gaan bezoeken. Op die manier wordt de keten tussen boer en burger verkort en ontstaan er nieuwe verdienmodellen voor de ondernemers.

22 februari 2022

Het laatste nieuws

Jong talent in Zuid-Hollandse Delta zoekt autonomie en ontwikkeling in baan

Maak je als bedrijf meer bekend in de regio en laat de inhoud van het werk beter zien. Bied jonge medewerkers mogelijkheden om zich persoonlijk...

WERKCONFERENTIE Samen de krachten bundelen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt

Heb jij je al aangemeld?! Op dinsdag 23 april 2024 nodigen we je uit om mee te denken en te praten over de toekomst van...

Vernieuwde Hitsertse Kade en uitkijktoren Tureluur officieel geopend

Wethouder Paul Boogaard (Recreatie en Toerisme van gemeente Hoeksche Waard) en Noor van der Hoeven (Vogelbescherming Nederland) openden donderdag 4 april officieel het pas vernieuwde...

Nieuwe golfbreker Heliushaven Hellevoetsluis

Met een stevige windkracht 6 over het Haringvliet werd zaterdag 23 maart voor de Heliushaven in Hellevoetsluis een nieuwe golfbreker officieel in gebruik genomen. Door...

Investeer jij samen met ons en het Rijk in de regio Zuid-Hollandse Delta?!

De liefde voor de regio Zuid-Hollandse Delta, dát is wat we met elkaar delen. Een regio vol kansen, waar het fijn wonen, werken en leven...

Regio en Rijk investeren 20 miljoen om de brede welvaart in de Zuid-Hollandse Delta structureel te versterken

In de ministerraad van 9 februari is besloten een Regio Deal met de Zuid-Hollandse Delta aan te gaan. Dat is goed nieuws voor de 300.000...