Onder meer vanuit de Regio Deal is hiervoor een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. De ambitie van Foodlab Hoeksche Waard sluit goed aan op de doelen van de programmalijn Agrifood, namelijk bodem, korte keten en netwerk foodlabs.
Foodroute
Foodlab Hoeksche Waard is een verzamelnaam van initiatieven die bijdragen aan een betere toekomst voor de boeren. Innovatieve bodemprojecten, onderzoek en kennisontwikkeling en het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen voor de boeren staan in de aanpak centraal. In samenwerking met ondernemers wordt onder meer gewerkt aan een foodroute om initiatieven met bijvoorbeeld activiteiten voor kinderen, boerderijwinkels en agrotoerisme te bundelen. De Foodlablocatie van de Hoeksche Hoeve vormt voor deze foodroute één van de begin- en eindpunten.
Wethouder Boogaard (Hoeksche Waard): “Mensen kunnen bij wijze van spreken hun eigen foodroute afleggen en zo bij verschillende boerderijwinkels en stalletjes de versproducten inkopen. Met alle Foodlab-initiatieven proberen we de afstand tussen de consument en de lokale voedselproducent in de Hoeksche Waard te verkleinen. Dit zorgt voor minder vervoersbewegingen en niet onbelangrijk: hogere inkomsten voor onze lokale ondernemers.”
Als ondernemers onderdeel willen zijn van deze foodroute kunnen zij zich bij de gemeente melden. Steeds meer agrarische ondernemers sluiten zich aan bij dit initiatief, waarmee samen bij wordt gedragen aan een betere toekomst voor boeren. De deelnemende boerenbedrijven zijn te herkennen door het selfiebord dat bij de entree op het erf wordt geplaatst. Het is een leuke uitdaging om op alle locaties een selfie te schieten.
Belevingskaart
Ook hebben de Foodlab-locaties een plek gekregen op de digitale Belevingskaart Hoeksche Waard. Deze kaart is door de gebiedsmarketingorganisatie ontwikkeld, met als doel dat bewoners en bezoekers de nog onontdekte locaties waar lokale producten verkocht worden – zoals boerderijwinkels – leren kennen en gaan bezoeken. Op die manier wordt de keten tussen boer en burger verkort en ontstaan er nieuwe verdienmodellen voor de ondernemers.