Op maandag 24 en donderdag 27 januari organiseerde de gemeente Hoeksche Waard in het kader van de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta twee digitale werkgeverstafels. In totaal namen 20 werkgevers uit diverse sectoren als ICT, detailhandel, zorg, kinderopvang, industrie, logistiek, techniek, arbeidsbemiddeling, groothandel en de agrarische sector deel aan deze interessante bijeenkomst. Doel was om een beter beeld te krijgen van de behoefte bij ondernemers om de arbeidsmarkt te versterken en te horen waar zij meerwaarde zien van een samenwerking tussen de Zuid-Hollandse eilanden.
Personeel en bedrijf
Allereerst werd een kort filmpje getoond waarin de wethouders Struijk van Nissewaard, en Boogaard en Steen van Hoeksche Waard nog eens het belang van deze sessie benadrukten vanuit de perspectieven onderwijs, economie, werkgelegenheid en participatie. Versterking van de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs is immers een van de belangrijke doelstellingen in de programmalijn Onderwijs & Arbeidsmarkt van de Regio Deal.
Als opwarmer voor de drie stellingen die de revue zouden passeren, werden de aanwezige werkgevers twee vragen gesteld: Hoe komt u in deze tijd aan goed personeel? en Wat maakt uw bedrijf tot een aantrekkelijke werkgever?
De antwoorden op de eerste vraag liepen nogal uiteen. Sommigen ervaren weinig problemen. Anderen vinden het moeilijk om operationeel personeel, zoals engineers te vinden. Soms moet men zelfs de grens over om aan het juiste medewerkers te komen. Ook medewerkers in de logistiek en ICT zijn moeilijk te vinden.
Op de tweede vraag werd vaak geantwoord dat het bieden van ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden voor medewerkers een aantrekkelijk aspect voor potentieel personeel is, om voor een bedrijf te kiezen. Behalve een eerlijke salaris bleek ook betrokkenheid en aantrekkelijke projecten daarbij van betekenis.
Stellingen
Na deze inleidende vragen werd de deelnemers drie stellingen voorgelegd.
Stelling 1: Alleen met gezamenlijke creatieve oplossingen lossen we het personeelsprobleem op.
Dat samenwerken een meerwaarde heeft, werd door alle deelnemers beaamd. Datzelfde geldt voor de wil en noodzaak om samen met het onderwijs te kijken, hoe werk voor jongeren aantrekkelijker gemaakt kan worden. Een mooi voorbeeld daarvan is het Techniekfestival waar werkgevers, onderwijs en gemeente samenwerken om jongeren te enthousiasmeren voor een beroep. Dit initiatief kan uitgebreid worden naar andere beroepsgroepen. Daarnaast werd het belang van een goede relatie met het huidige personeelsbestand genoemd. De kwaliteit van medewerkers werd daarbij belangrijker gevonden dan de leeftijd. De tip werd aan de hand gedaan om met elkaar boventallig medewerkers uit te wisselen en een platform op te starten waar vraag en aanbod van medewerkers bij elkaar komt. Daarbij moet men ook verder durven kijken dan het eigen eiland. Tot slot werden nog een aantal randvoorwaarden benoemd die bepalend kunnen zijn bij werving en behoud van personeel, zoals vervoer, woonruimte en kinderopvang.
Stelling 2: Sociaal ondernemerschap creëert kansen voor mij als werkgever.
Stop mensen niet in een hokje, was het algemeen gevoel, want daar is Nederland erg goed in. Ieder mens heeft namelijk iets waar hij of zij goed in is. Stages kunnen laten zien hoe waardevol iemand voor jouw bedrijf kan zijn. De betiteling ‘afstand tot arbeidsmarkt’ helpt daar niet bij. De beheersing van de Nederlandse taal wordt wel gezien als een belangrijk criterium voor de kansen op de arbeidsmarkt. De bijdrage van leerwerkbedrijven zoals HWwerkt! moeten bekender worden en zichtbaarder zijn. Daar kan verbreding van netwerk van sociaal ondernemerschap een bijdrage aan leveren. Er moet volgens de deelnemers geld komen voor bijscholing van potentiële werknemers die wellicht op het moment zelf niet over alle benodigde diploma’s beschikken. Begeleiding wordt ook gezien als een belangrijke succesfactor. Werkgevers voelen zich soms onvoldoende gesteund. Goede afspraken aan de voorkant van het proces helpen teleurstellingen bij zowel werkgevers als werknemers te voorkomen.
Stelling 3: Een verbindend digitaal platform Werken & Leren Zuid-Hollandse Delta helpt mij om beter inzicht te krijgen op de regionale arbeidsmarkt.
De deelnemers waren het hier in het algemeen over eens. Voor jongeren sowieso, maar ook de ouderen moet niet vergeten worden. Het is wel zaak dat men actief moet zijn op het platform, anders haken velen al snel af. Kanttekening is wel dat er al veel grotere vacatureplatforms zijn en daarmee veel concurrentie. Daarom is het noodzakelijk dat het platform aansluit bij de doelgroep die men wil bereiken. De sociale media zijn niet het wondermiddel voor het vinden van een baan, zeker niet voor oudere medewerkers. Het eigen netwerk en selectiebureaus zijn zeker zo belangrijk. Het is een van de mogelijkheden om potentieel personeel naar de regio (in dit geval Hoeksche Waard) te trekken of mensen die een baan dichtbij huis zoeken. Dan moet het platform wel breed bekend zijn. Er werd ook op gewezen dat een dergelijk platform de verbinding kan zijn tussen werkgevers-werknemers-onderwijs. Het zou ook helpen als ondernemers al hun vacatures op dit platform binnen hun eigen netwerk zouden delen. Dat zou het bereik van het platform enorm vergroten.
Vervolg
Over de vraag hoe er een vervolg aan deze werkgeverstafels kan worden gegeven, werd de suggestie gedaan om in de toekomst ook een bijeenkomst te organiseren over de eilanden heen.