Begin januari is Ingrid van Zimmeren gestart als projectleider van de business case ‘Ontwikkelaanbod Zuid-Hollandse Delta’ in de programmalijn Arbeidsmarkt & Onderwijs. Doel van het project is om de samenwerking tussen de drie leerwerkbedrijven van Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard te stimuleren, elkaar te versterken waar dat kan en uiteindelijk te komen tot een samenwerkingsagenda om de ingezette koers ook na 2022 voort te zetten. De projectleider heeft een duidelijke ambitie: “We gaan samen bezien waar we van elkaar kunnen leren, samen leerlijnen ontwikkelen, successen delen en het ontwikkelaanbod aan de inwoners van de drie eilanden verbreden, zodat zij meer keuzes hebben in hun route naar de arbeidsmarkt.”
Kansen voor samenwerking
Van Zimmeren heeft de afgelopen weken al de nodige gesprekken gevoerd, onder andere met de leiding van de drie leerwerkbedrijven, de opdrachtgevers van het project. Zij streven niet naar één leerwerkbedrijf voor alle betrokken gemeenten. De bedrijven behouden hun eigen identiteit, maar zoeken nadrukkelijk de kansen om tot een structurele samenwerking te komen. “Alle drie willen samen met ondernemers en onderwijs leerlijnen op het gebied van Zorg & Hospitality en Techniek & Duurzaamheid opzetten”, zo constateert Van Zimmeren. “Voorbeeld daarvan is de opleiding tot monteur zonnepanelen. Dat is natuurlijk erg actueel en sluit prachtig aan op de energietransitie waar Nederland zich voor gesteld ziet. Hoe mooi is het dan om te kijken hoe je in gezamenlijkheid in de komende jaren aan de behoefte aan monteurs kunt bijdragen.”
Methodische ontwikkeling
De drie bedrijven willen dezelfde methodiek hanteren voor het ontwikkelen van inwoners: planmatig, in de praktijk, met gerichte opdrachten toewerken naar zo regulier mogelijk werk op de arbeidsmarkt dat past bij de cliënt. Werknemersvaardigheden en vakvaardigheden ontwikkelen. Een instrument dat daarbij kan helpen is Werkstap, een applicatie met leermiddelen en opdrachten, de mogelijkheid om de voortgang van cliënten in leerlijnen te volgen en zo meer”, aldus de projectleider.
Opmaat
Het is belangrijk om een kader van gezamenlijke uitgangspunten te schetsen voor de harmonisatie van het ontwikkelaanbod. De focus ligt de komende tijd op het antwoord op de vraag: wat is harmonisatie van het aanbod? Hoe ver gaat dat en wanneer is het een succes? Van Zimmeren wil de leiding van de leerwerkbedrijven helpen om op een lijn te komen om zo samen met de projectgroep gericht van start te kunnen gaan en de goede dingen te doen. Nogmaals Van Zimmeren: “We beginnen met kleine stapjes, maar die zijn wel de opmaat voor een samenwerkingsagenda en voor structurele samenwerking in de komende jaren. Dan moet de basis stevig en goed zijn, mét vertrouwen van medewerkers, leiding, politiek en inwoners. Deze samenwerking levert ons voordelen op: meer volume, een ruimere keuze voor inwoners en zo mogelijk vermindering van wachtlijsten. Waarom zou een inwoners met enige afstand tot de arbeidsmarkt van Hellevoetsluis in Spijkenisse op een wachtlijst van het leerwerkbedrijf moeten komen, als er bij dezelfde leerlijn in Middelharnis nog ruimte is? De reisafstand is ongeveer gelijk. Dat zijn voorbeelden van hoe je slim met elkaar dingen kunt doen.”
Draagvlak
Het feit dat de drie leerwerkbedrijven van Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard daadwerkelijk gaan samenwerken in hun ontwikkelaanbod is vernieuwend in Nederland. Het belang van de inwoners wordt boven het individuele organisatiebelang gesteld. Het is klantgericht én arbeidsmarktgericht. Prioriteit is om draagvlak voor de samenwerking te krijgen en te behouden. Zowel bij de politieke bestuurders als bij de organisatie van de drie leerwerkbedrijven en haar cliënten. “Het enthousiasme dat ik de afgelopen weken bij de betrokkenen heb gezien, geven mij alle vertrouwen dat we daar met elkaar in zullen slagen”, zo besluit Van Zimmeren.