Oude weg als fundering
Zo is er niet een geheel nieuwe fundering aangelegd, maar is de oude weg gebruikt als fundering. Naast de rijbanen is een extra fundering gekomen van een natuurlijk rest-steenproduct. Dit werd per binnenvaartschip aangevoerd en was afkomstig uit groeves en mijnen uit België. Ook zijn zoveel mogelijk materialen langs de weg hergebruikt en schoongemaakt i.p.v. nieuw aan te schaffen. Denk dan aan de reflectorpaaltjes, verkeersborden en de hectometerpaaltjes. Die hectometerpaaltjes zijn zelfs voorzien van zogeheten uilenrollers, zodat roofvogels daar niet op kunnen uitrusten. Op die manier zijn er minder aanrijdingen met roofvogels.
Asfalt met hoog percentage gebruikt asfalt
Er is een nieuwe laag asfalt aangebracht op het traject Hellegatsplein-Den Bommel. In totaal is 22.000 ton asfalt aangebracht voor de nieuwe weg. Maar liefst 70% (!) van dat asfaltmengsel komt van gerecycled materiaal.
Energiebesparing en minder uitstoot
Uniek aan dit project was de enorme inzet van electrisch materieel. Op het Hellegatsplein was daarvoor tijdelijk een speciaal laadstation ingericht. Een flinke puzzel voor de aannemer die telkens moest bepalen wanneer welke machines werden ingezet en wanneer welke machine opgeladen moest worden.
Met dit laadplein, het hergebruik van materialen en gebruik van materialen uit de directe omgeving is ca.70% CO2 reductie behaald.
Kortom: mooie resultaten, die mede mogelijk zijn geworden door de samenwerking binnen de Regio Deal.
Bekijk hier de infographic: N59-infographic
Kijk hier naar de video die eerder werd uitgezonden, over de plannen om de N59 zo circulair en duurzaam mogelijk aan te leggen.